Grafisch Platform Den Haag
PictureThis
activiteiten

Informatie


Wanneer vond het plaats?
dinsdag 25 maart 2008

Waar vond het plaats?
www.galeriewest.nl
Groenewegje 136 in Den Haag

Wie waren de sprekers

Martijn Beekman
Martijn Beekman (38) werkt als freelancer fotojournalist voor de Volkskrant en werkt daarnaast voor Hollandse Hoogte. De Haagse fotograaf is winnaar van de Zilveren Camera 2007.

Annelies Kuiper
Annelies Kuiper (33) werkt als beeldredacteur voor nrc.next. Eerder werkte zij als tijdelijk fotoredacteur voor Volkskrant Magazine en was zij parttime docent fotografie aan de KABK in Den Haag.

Bas Vroege
Bas Vroege is adviseur en docent bij Photographic Studies aan de Universiteit Leiden. Tevens is hij directeur van Stichting Paradox, producent van fotografie-gerelateerde kunstprojecten.

Wat was de opkomst?
80 belangstellenden (fotografen en creatieven)


Avond van de fotografie in Galerie West
PictureThis#1


In de creatieve sector vervult fotografie een belangrijke rol in visuele communicatie. Of het nu gaat om een portret in een jaarverslag, een autonome fotoreportage of een journalistieke bijdrage, beeld is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij.

Wanneer we spreken over fotografie als communicatiemiddel is het belangrijk te weten wat de context is waarin een foto wordt gepresenteerd of gepubliceerd. Het medium waarin een beeld wordt getoond (magazine, krant, (foto)boek of tentoonstelling) heeft effect op de interpretatie van het beeld. Ook de inhoud van een bijschrift, of het weglaten ervan kan de interpretatie van een beeld positief of negatief beïnvloeden. In de eerste editie van PictureThis word stilgestaan bij het belang van de context waarin een beeld wordt gebruikt.

Onder leiding van Bas Vroege gingen Martijn Beekman en Annelies Kuiper beide vanuit hun eigen werkgebied op dit onderwerp in. In de expositieruimte van Galerie West waren ruim tachtig fotografieliefhebbers aanwezig tijdens de eerste editie van PictureThis.

Inleiding
In de inleiding gaf Bas Vroege aan dat hij in een voorgesprek met beide sprekers had besloten om hen te vragen hoe hun dagelijks werk wordt beïnvloed door de context waarin een beeld wordt gepresenteerd. Annelies heeft daarop besloten ‘een dag uit het maken van de nrc.next te tonen’ terwijl Martijn Beekman enkele voorbeelden liet zien van zijn foto's die al dan niet in de juiste context in de krant zijn verschenen.

nrc.next: van onder naar boven
Annelies Kuiper gaf een uitgebreide kijk in de keuken van nrc.next. Deze succesvolle ochtendkrant heeft bewezen dat het nog steeds de moeite loont om een betaalde krant met een hoge redactionele kwaliteit te voeren. Volgend jaar zal de proefperiode van drie jaar aflopen en zal worden onderzocht of de krant zal kunnen voortbestaan. Op dit moment leunt de krant nog grotendeels op NRC Handelsblad. Dit heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is de inhoudelijke kwaliteit, het kunnen putten uit de artikelen en journalisten van het NRC. Het nadeel is dat sommige artikelen in beide kranten verschijnen.
In de Presentatie van Annelies was te zien hoe van achteren naar voren in een tijdspanne van enkele dagen de krant van één dag gestalte krijgt. Achterin staan de artikelen en rubrieken die al ver van tevoren bekend zijn terwijl voorin de actuele stukken worden opgenomen. Dat betekend voor de fotografie (want daar ging het deze avond over) dat er achterin relatief veel aangeleverd beeldmateriaal wordt gebruikt terwijl voorin beelden worden opgenomen van freelance fotografen en de grote persbureau's (m.u.v. ANP).
een bijzondere plek voor fotografie in nrc.next is de middenpagina ‘in beeld’ deze rubriek toont iedere dag een bijzondere foto uit het dagelijkse aanbod van enkele duizenden beelden die Annelies dagelijks door verschillende fotografen en persbureau krijgt toegestuurd.
Wanneer beelden uit nrc.next zijn geënceneerd, gemanipuleerd of aanstootgevend zijn, dan wordt dit altijd vermeld.

Martijn Beekman: geen kunst
Martijn laat een aantal foto's zien van kranten waarin hij in de afgelopen jaren zijn werk heeft mogen publiceren. De beelden zijn geselecteerd op tekst/beeld combinatie. Sommigen versterken elkaar, anderen doen alleen maar afbreuk aan de context. Bij de Volkskrant worden beelden altijd aangeleverd met een beschrijving van de fotograaf. In de redactie van een artikel wordt echter het bijschrift van de foto aangepast waardoor de fotograaf iedere keer weer (on)aangenaam verrast is of zijn/haar foto geplaatst is, en zo ja, wat er onder staat.
Martijn vertelde vervolgens over zijn prijswinnende foto's die in het kader van de Zilveren Camera in het fotomuseum in Den Haag hangen. Hij is heel duidelijk in het feit dat zijn werk daar niet thuis hoort. Zijn foto's zijn bedoeld voor publicatie en niet voor een expositie in een museum of galerie. Natuurlijk is hij vereert de Zilveren Camera te hebben gewonnen en zijn werk te mogen exposeren maar het is niet zijn ambitie tot kunst te worden verheven.