Grafisch Platform Den Haag
 
Home


Schoon of Schijn; ontwerpers als opiniemakers

maandag 8 oktober 2007

In september 2007 heeft de eerste manifestatie plaatsgevonden van Stichting Schoon of Schijn (Fair or Fake). De stichting heeft primair als doel om het Nederlands en Haagse grafisch ontwerp op de kaart te zetten. De manifestatie in september bestond uit een tentoonstelling, een publicatie en een vormgeverscabaret.

Vormgevers als opiniemakers
Om juist de vernieuwing en de dynamiek te tonen van de ontwerpcultuur als belangrijke representant van de creatieve sector, hebben Gert Dumbar en Barlock ontwerpers samen met Theater Zeebelt het initiatief genomen om grafische vormgeving nationaal en internationaal opnieuw op de kaart te zetten. Hiervoor is een stichting in het leven geroepen onder de naam Schoon of Schijn. Vormgevers vertalen dagelijks idealen en visies in overtuigende visuele statements, beelden die ons in onze beeldcultuur omgeven. Ontwerpers begeven zich daarmee geregeld op het gebied van wat met enig cynisme ‘schone schijn’ kan worden genoemd. Bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl voor twee fuserende bedrijven gaan conflicterende bedrijfsculturen ineens schuil achter een vormgegeven masker van eenheid en kracht. Daar tegenover staat dat je als ontwerper met wat ‘schone schijn’ natuurlijk wel een eigen draai aan de werkelijkheid kunt geven en daarmee juist een bijdrage levert aan een positieve instelling en een saamhorig welbehagen. In die zin zijn grafische vormgevers ook opiniemakers en dat wil de stichting Schoon of Schijn laten zien.

Geschiedenis van de Haagse ontwerpcultuur
Dutch Design is natuurlijk wereldwijd bekend. Wat wellicht wat minder bekend is, is dat vooral Den Haag een grote rol speelt in de ontwikkeling van het Nederlandse grafische ontwerp. Al in 1930 werd deze gevoed door de Haagse Academie, waar de basis werd gelegd voor een spraakmakende visie en eigentijdse multidisciplinaire vormgeving, die nog steeds impact heeft. Uit deze academie kwamen bekende namen voort die grote invloed hadden in Nederland en daarbuiten, zoals o.a. Dick Elfers, Ootje Oxenaar en Gert Dumbar. In de jaren zestig ontstonden in de hoofdstad van vormgevers toonaangevende bureaus, zoals Tel Design, die jarenlang het corporate design van de PTT deed. Decennia lang is het kunst- en vormgevingsbeleid van de Nederlandse PTT wereldwijd bekeken met een mengsel van bewondering en afgunst. Nergens anders werd immers met zoveel lef gewerkt aan de visuele identiteit van posterijen en telefonie. De ontwerpcultuur in Den Haag werd in de jaren zeventig en tachtig nog verder versterkt door middelgrote bureaus zoals o.a. 2D3D, Vorm Vijf en Studio Dumbar. Studio Dumbar claimde de ontwerpcultuur als typisch ‘ontstaan in Den Haag ‘en exporteerde deze naar het buitenland. Ontwerpers uit de Verenigde Staten, Brazilië, Engeland en China vonden hun inspiratie bij dit ontwerpbureau. Gert dumbar richtte samen met Abe van der Werff het theater Zeebelt op, een speeltuin en een laboratorium waarin grenzen werden verkend. De affiches waarmee het Zeebelt-programma werden ondersteund, werden wereldberoemd. Ook nu zijn er veel leidende grafische vormgevingsbureau's met internationale faam gevestigd in Den Haag, zoals Barlock en NLXL en Ontwerpwerk. Deze bureaus hebben nu zelf het initiatief genomen voor jaarlijkse evenementen, die aandacht besteden aan grafisch ontwerp. In het najaar 2007 vind de eerste editie plaats

Meer informatie op www.schoonofschijn.nl